joi, 21 martie 2013

Roth...to be continued


L-am gustat prima data pe Philip Roth prin facultate, cu „Viata mea de barbat”. Nu stiu de ce, dar la momentul respectiv mi-a dat senzatia de ceva destul de superficial. Nu m-am atasat de el si nici el de mine si multi ani l-am evitat.

Pana cand mi-a recomandat un cunoscator „Pastorala Americana”. O vreme m-am invartit in jurul cozii si n-am stiut ce sa cred. Apoi am luat cartea in mana si am descoperit o realitatea despre care stiam prea putine, protestele impotriva razboiului din Vietnam care au generat haos intr-o societate abia asezata, si mai mult haos intr-o familie „perfecta”, echilibrata - pamant manos pentru frumusete, fericire si bunastare, pe care se putea planta cu usurinta fericirea. Dramele, gandurile, de la cele mai mici si superficiale la cele mai profunde si analizate cu care se confrunta o familie, in special un tata, in momentul in care copilul isi incepe revolta fata de familie si apoi fata de intregul univers, sunt atent si minunat redate. Un copil care respinge toate eforturile de ani de zile ale parintilor de a sadi stabilitate si in schimb distruge, de la cei din jur pana la sine. Cat control mai are un parinte, care a facut lucrurile cat se poate de corect, atunci cand adolescenta, propaganda, rautatea, frustrarea, ura cronica ii distrug propriul copil? 

As reciti cartea, cand voi ajunge la perioada mea de recitit, dar intre timp am descoperit alte doua carti „de citit” ale lui Roth, iar lista mea nu se va opri aici.

„Complexul lui Portnoy” m-a amuzat teribil, dar „Povestea lui orsicine” m-a intristat iar. „Povestea lui orisicine” este despre boala, batranete si lupta cu propriile greseli, care il pot cuprinde...chiar pe „orisicine”. Romanul incepe „in jurul mormantului” si este tesut in continuare din cateva momente cheie care au marcat viata, dar mai ales moartea.  Un batran se retrage la ocean, picteaza (momentul mult asteptat al vietii lui, care atunci cand vine nu il mai satisface) si se lupta cu propria singuratate, analizata prin greseli si scuze. Tata urat de copii, mai putin de o fiica, sot si amant parasit, maestru publicitar iesit la pensie, aproape pictor, copilul parintilor lui care nu mai are parte de ocrotire...acum, doar un batran care se lupta cu boala si alege singuratatea, personajul creat de Roth este, scurt si la obiect, cat se poate de real, cat se poate de in carne si oase. Este un barbat care renunta la tot la impulsul unei fantezii, o femeie: „Era cea mai nebuneasca provocare din viata lui, aceea care, cum abia de-si dadea seama, putea sa distruga tot”. Si a distrus.

Insa momenetul in care te confrunti cu frica de moarte, cand boala te rapune, cand  primeaza „dependenta neajutorarea, izolarea – frica”, care „sunt atat de dezgustatoare si rusinoase”, puterea eu-ului scade si ramane o tristete, atat.

Iar singurele lucruri nepieritoare si solide din carte raman diamantele. „E un mare lucru pentru un muncitor sa cumpere un diamant (...). Sotia lui poate sa-l poarte de dragul frumusetii lui si poate sa-l poarte pentru statutul pe care i-l confera. Si cand il poarta, omul asta nu e un simplu instalator – este un barbat cu o sotie care poarta un diamant. Sotia lui poseda ceva ce este nepieritor.”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu