sâmbătă, 2 martie 2013

Despre hamburgeri si choux a la creme


Incepusem acest post cu "Nu m-am uitat la Argo". Il incepusem inainte de decernarea premiilor Oscar. Intre timp "Argo" a luat Oscarul, iar eu m-am uitat la el. Doar citind cateva review-uri m-am convins ca nu e decat un alt instrument de PR, iar dupa ce l-am vazut aceasta parere mi s-a intarit. Nu vroiam sa il vad pentru ca pur si simplu n-aveam chef de hamburgeri. Filmul merita desigur un PR Award, dar motivele pentru care a luat Oscarul inca imi scapa. Desi e o poveste interesanta de care stiam prea putine, iar filmul e facut bine, nu imi pot opri cateva intrebari: de ce aveam nevoie de povestea asta acum, de ce partea cealalta a povestii se rezuma doar la niste stereotipuri, desi sunt lucruri mult mai profunde care se ascund acolo (filmul in sine fiind, de altfel, plin de stereotipuri), de ce Michelle Obama a decernat premiul…si tot asa. In tara in care s-a nascut PR-ul, se stie ca eficienta se masoara raportandu-te la nivelul de impregnare a mesajului in cultura populara. Iar cu acest film, povestea s-a raspandit si mai mult. Adica a fost un PR eficient, mai ales cu Oscarul aferent. In plus, n-am inteles nici gestul de diplomatie excesiva prin care la premiile Cesar “Argo” a fost ridicat pe piedestalul de cel mai bun film strain. 

Dupa mine, “Amor” trebuia sa ia Oscarul. Dincolo de jocul actoricesc, de tema grea, filmul te lasa in urma cu cel putin cu o meditatie succinta despre lume si viata. Poate filmul nu este suficient de digerabil pentru toata lumea si nici nu te scoate in strada sa faci un gest de vitejie. Nu iti creste cotele optimismului si nici ale pragmatismului. Nu te trezesti dimineata, dupa ce l-ai vazut, dornic sa salvezi vieti sau sa iti faci mai bine job-ul.

“Amor” a fost printre putinele filme altfel de anul acesta. Majoritatea au spus povesti reale, in special file de istorie, fapt interesant in conditiile in care istoria de la scoala nu mai intereseaza pe nimeni, iar istoria recenta se scrie acum in pagini de ziar pe care le citesc prea putini. Poate acesta e motivul care sta in spatele lipsei de idei, de teme, de reinterpretari, pe care am simtit-o la filmele lansate in acest an.

Am vazut si “Lincoln”...vreo trei sferturi din el, “A Royal Affair”, “Kon-Tiki”...toate pagini de istorie. Povesti interesante despre vitejie, daruire, vise indraznete, tragice sau cu final optimist, depinde de la caz la caz…sau de la viata la viata. Kon-Tiki mi se pare ca putea fi dus mai departe. Introspectia mi se pare la limite minime, desi cred ca a fost loc de mai multa. Exista niste momente cheie, in care fobiile explodeaza, dar ma intreb…numai atat sa fi fost? Iar in mintea personajului principal nu am reusit sa intru mai mult de  “I have a dream”. “A Royal Affair” exploateaza aceesi idée marunta in care o femeie schimba istoria fara vreo intentie. Ar da-o linistita pe o viata de familie, dar ideile marete primeaza, pentru ca se vand mai bine decat ideile mici si sperantele limitate. De “Lincoln” ma abtin sa comentez, banuiesc ca trebuia reiterata idea de democratie. Spielberg a facut insa si filme mai bune.

O surpiza placuta a fost “Silver Linings Playbook. Poate pentru ca am o inclinatie catre filmele care descriu probleme psihice si convingerea ca mai toata lumea se confrunta, intr-un moment sau altul, cu o mai mica sau mai mare nebunie.  Pentru ca mi se pare realista lupta cu propria boala / propriile limitari, desi filmul este romantat si transformat intr-o poveste de dragoste. E un film comercial, una peste alta, dar atinge pe ici pe colo niste teme destul de dure si reale. O familie dominata de un tata obsesiv complusiv, obsedato-pasionat de pariuri sportive, care isi manifesta sentimentele prin supersitii, se confrunta cu boala fiului dominat si el de o obesie (pentru ca si obsesiile se transmit dupa apartenenta). O obsesie de perfectine, de asa trebuie sa fie, desi n-a fost deloc asa. O incapacitate de acceptare refulata in sport, mai apoi in dans (pe principiul psihoterapiei cognitiv comportamentale de a inlocui obsnuintele rele cu unele bune), care culmineaza cu o noua poveste de dragoste, nici asta acceptata, pana la finalul fericit, care nu putea sa lipseasca. Pentru ca ”Viața este oricum grea așa cum este, de ce naiba ar scrie cineva o carte cu un final nefericit?!”. De altfel, momentul in care cartea zboara pe geam in mijlocul noptii te face sa razi, ca si alte momente asemanatoare, desi la fel de bine te-ar putea face sa plangi. Dar de ce sa nu tratam nebunia cu umor si speranta?

Mi-am propus sa imi fac timp sa ma uit la "Life of Pi", desi mi-a fost recomandat mai degraba sa citesc cartea si vreau sa vad si celelalte filme straine nominalizate (pentru ca in general mi se par net superioare filmelor americane). Astfel, mai am de vazut "No" (Chile) si "War Witch" (Canada). 

Si daca tot am pomenit mai devreme de premiile Cesar, filmele frantuzesti sunt ca un choux a la creme dupa un hamburger. “De rouilleet d’os” spune o poveste destul de emotionanta despre cum te lupti cu viata dupa un accident stupid, “The Intouchables” vorbeste, la fel, despre redescoperirea poftei de viata in contextul unei boli care te pune incet si sigur la pamant, iar “Le prenom” este o comedie amuzanta cu o familie nebuna de francezi, implicati in alegerea numelui viitorului copil, fapt simplu care scoate la iveala toate nevrozele membrilor implicati, secretele si frustrarile nespunse.  

Pana la urma, e loc de toate felurile de mancare.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu